Leirikesä ry järjestää kesälomalla monipuolisesti leirejä yli 3 000:lle kouluikäisille lapselle ja nuorelle. Osa leireistä on päiväleirejä, joissa leiriläinen käy päiväsaikaan leirillä palaten illaksi kotiin ja osa yöleirejä, joissa leirillä asutaan 3-6 vuorokautta.

Leiriryhmä nuotiolla makkaranpaistossa

Yöleirit Kiljavalla ja Nikuvikenissä

Yöleirit järjestetään kesä-elokuussa Kiljavalla Hyvinkäällä ja kesäkuussa yhteistyössä Keravan nuorisotoimen kanssa Nikuvikenissä Porvoossa. Yöleireillä asutaan teltoissa, seikkaillaan ja opitaan uusia taitoja. Joku ehkä oppii uimaan, joku kiipeää kiipeilyseinällä korkeammalle kuin koskaan ja jokainen pääsee nauttimaan leirikavereista. Yöleireille on tulossa yhteensä yli 1 700 lasta ja nuorta.

"Kiljavalla perinteinen leirimeininki, monipuolinen ohjelma kiipeilystä nuotiolla istuskeluun, uimisesta kaverin kanssa supatteluun, osaava henkilökunta ja suuri määrä leirikavereita takaa leiriläiselle onnistuneen ja ikimuistoisen leirikokemuksen", innostuu Kiljavan Leirikesän leirinjohtaja Miro Leporanta kuvaamaan tulevaa leirikautta.

Päiväleirit pääkaupunkiseudulla

Päiväleirit järjestetään kesäkuussa eri puolilla pääkaupunkiseutua. Partiolaisten päiväleirit toteutetaan Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ja Kansainväliset päiväleirit Helsingissä. Leirit ovat 7-12 -vuotiaille ja yksi Kansainvälisistä leireistä on suunniteltu pienille 4-6-vuotiaille.

Partiolaisten päiväleireillä yhdessä tehden opitaan monia partiotaitoja, ystävystytään ja retkeillään. Leiriläisellä ei kuitenkaan tarvitse olla partiotaustaa osallistuakseen leirille. Kansainvälisillä päiväleireillä tutustutaan lähiympäristöön lapsen tasolla ja opitaan leiriohjelman lomassa leirin kieliä, suomea ja englantia.

"Kaikki on nyt valmista leiriläisille. Monta sahaa ja hulahulavannetta on kulkenut kevään aikana kättemme läpi ja superhyvä henkilökunta on valmiina ja innoissaan ottamaan yli 1 300 lasta päiväleirille", kertoo Partiolaisten päiväleirien vastaava leirinjohtaja Emma Japisson.

Leiritoiminnalla on pitkät perinteet

Leirikesällä on yöleiritoiminnasta yli 60 vuoden kokemus ja tänä vuonna toiminta laajeni päiväleireihin. Kevään alussa täyttyivät kysytyimmät viikot, mutta mukaan mahtuu kesän ensimmäiselle viikolle ja juhannuksesta aina elokuulle asti. Leirivuorokausia ja -päiviä kertyy pelkästään kesätoiminnassa 15 000.

Toiminnanjohtaja Anna-Kaisa Pohjola kertoo: "Leiri sopii monenlaisille lapsille ja leiritarjonnassa on huomioitu monenlaiset kiinnostuksen kohteet. Leiri on lapsen lomaa, seikkailu uudessa ympäristössä. Leirihenkilökuntamme tekee työtään lapsia varten toteuttaen lapsen loma-ajan ikimuistoiset hetket huomioiden sen, että osa leiriläisistä on ensimmäistä kertaa kodin ulkopuolella yötä, melomassa merellä tai vaikkapa kokkaamassa omaa lounasta. Uuden kokemiseen liittyy jännitys, innostus ja joskus myös pelko, jota yhdessä leiriohjaajien kanssa jaetaan. Jälkikäteen pinnalla on useimmin riemu itsensä ylittämisestä ja onnistumisen kokemus."

Leirikesä työllistää joka vuosi noin 150 nuorta kesätyöntekijää leireille 4-10 viikon työsuhteisiin. Moni nuori saa ensikosketuksen työelämään Leirikesän kesätöissä. Kesätyöntekijöiden kouluttaminen leirityöhön ja työelämään on olennainen osa kesään valmistautumista ja kesällä kokemus karttuu leirejä toteuttaessa.