Julkaistu 19.3.2020 klo 15.30, päivitetty 20.3.2020 klo 10.00.

TIEDOTE

Jatkamme kaikkien kesän 2020 leirien valmistelua normaalisti.

Tällaisena aikana, kun maailmassa tapahtuu huolta, harmia ja ahdistusta aiheuttavia asioita, on tärkeää raivata ajatuksista tilaa myös ihanille ja rakkaille asioille, kuten lapsen riemulle, ilolle ja vilpittömälle innostukselle.

Leirikesän leiri on lapsen oma viihtyisä loma, jolla on suuri merkitys lapsen hyvinvoinnille, sosiaalisille taidoille, itsenäistymiselle ja virkistymiselle arjen puurtamisesta.

Me Leirikesällä jatkamme kaikkien kesän 2020 leirien valmistelua normaalisti.

Perheet ja lapset tarvitsevat kesällä lomaa, kivaa tekemistä ja uusia kaverisuhteita, yhteiskuntaa kohtaavista poikkeusoloista huolimatta.

Teemme tällä hetkellä kovasti töitä sen eteen, että pystymme järjestämään lasten kesäleirit luvattuna ajankohtana, luvatussa paikassa. Valmistaudumme kehittämään leirien käytäntöjä niin, että leirien järjestäminen on turvallista ja voidaan toteuttaa, vaikka vielä kesälläkin meitä sitoisivat viranomaisten antamat määräykset.

Voimme esimerkiksi järjestää toimintaa pienryhmissä, voimme hajauttaa leirien yhteisiä ohjelmia ja huolehdimme tarkasti asiakkaiden hygieniasta ja leiripaikkojen puhtaanapidosta.

Kehitämme ja innovoimme varalle myös vaihtoehtoisia tapoja järjestää korvaavaa toimintaa, jos kokoontumista rajoitetaan edelleen tiukasti. Meidän työmme on järjestää lapsille korkealaatuista loma-ajan toimintaa ja sen aiomme tehdä, vaikka joutuisimme korvaamaan nyt jo varattujen leirien sisältöjä tai toteutusmuotoja.

Seuraamme viranomaistiedotusta ja viranomaisten antamia ohjeita, suosituksia ja määräyksiä. Tällä hetkellä leirien suunnittelu ja valmistelu jatkuu normaalisti sekä varavaihtoehtoja luoden. Me olemme lapsia ja perheitä varten. Teemme sen eteen töitä, että kesäleirit järjestetään - tavalla tai toisella.

Olemme kaikki yhdessä aivan uudenlaisen haasteen edessä, ja tätä kirjoittaessa moni asia on vielä ratkaisematta. Moniin kysymyksiin ei ole aikaisempaa ratkaisumallia, eikä vastausta ja käytännön järjestelyitä koskeviin tilanteisiin ei ole vielä suoraa ja varmaa tapaa toimia.

Teimme tässä vaiheessa muutoksia peruutusehtoihimme, jotka ovat sinulle, arvokas asiakkaamme, ainoastaan eduksi.

• lyhensimme järjestäjän oikeutta peruuttaa leirijakso 20 vrk:een ennen leirijakson alkua, jotta voisimme varmistaa mahdollisimman monen leirin järjestämisen
  • lisäsimme huomautuksen, että jos kohtaamme ylivoimaisen esteen, force majeure-tilanteen, tai Leirikesä ry:stä riippumattoman esteen, joka pakottaa Leirikesä ry:tä peruuttamaan leirijakson kokonaan, eikä asiakkaalle voida tarjota korvaavaa leirijaksoa tai -toimintaa, asiakkaalle palautetaan jo maksetusta leirimaksusta 50 %

Usein kysyttä (koronavirustilanteeseen liittyen):

KYSYMYS: Jos varaamaani leiriä ei voida järjestää esim. koronavirusepidemian aiheuttamien rajoitusten takia, niin saanko rahat takaisin?

- Et heti, vaan lähtökohtaisesti tarjoamme leirijakson siirtämistä eri ajankohtaan tai korvaavaa leirituotetta.

Jos kuitenkin kävisi niin kurjasti, että meistä riippumattomista syistä emme pysty järjestämään minkäänlaista korvaavaa leiritoimintaa, saat rahoistasi 50 % takaisin.

Yhdistykselle on aiheutunut jo tässä vaiheessa kustannuksia leirien valmisteluista ja järjestelyistä, kuten esimerkiksi tilavaraukset ja -vuokrat, henkilöstökulut, ilmoitus- ja tiedotuskulut ja kolmansilta osapuolilta tilattujen palveluiden kuluja, kuten Internetsivujen ja varausjärjestelmän ylläpito, työvälineet jne., jotka ovat kaikki suoraan leiritoiminnan järjestämiseen liittyviä kuluja. Toimintamme on voittoa tavoittelematonta ja julkisin varoin tuettua, eikä yhdistys voi toimia tappiollisesti.

Etsimme ja kehitämme tapoja, jolla nyt varatut kesäleirit voidaan järjestää muulla tavalla, vaikka viranomainen rajoittaisi kokoontumista entisestään tai estäisi vaikkapa leiripaikkojen tilojen käytön.

KYSYMYS: Jos nyt peruutan omalla päätökselläni varaamani kesäleirin, niin saanko rahat takaisin?

- Normaaleiden maksu- ja peruutusehtojen puitteissa, kyllä.

Voit peruuttaa varaamasi kesäleirin 14 vrk sisällä varauksen tekemisestä kuluitta. Jos olet jo maksanut leirimaksun, saat rahasi takaisin. 14 vrk peruutusajan jälkeen varaus on sitova, ja peruutuksesta veloitetaan 100 % leirin hinta tai toimistokulut riippuen peruutettavan leirin varaustilanteesta.

Jos varauspäivästäsi on yli 14 vrk, et voi peruuttaa varausta kuluitta muuttuneiden lomasuunnitelmiesi takia, eikä huoli siitä, mikä koronavirustilanne kesäkuussa on, oikeuta kuluttomaan peruutukseen.

KYSYMYS: Suunnitelmani muuttuivat. Voinko itse siirtää jo tehtyä varausta myöhempään ajankohtaan, esim. heinäkuulle?

- Varaustilanteen puitteissa voit, ja jos olet tehnyt leirivarauksen ennen 13.3., niin siirtäminen ei maksa mitään. Voit aina muuttaa varaustasi, ja muutoksista voi aiheutua kuluja.

KYSYMYS: Jos te [Leirikesä] peruutatte varaamani kesäleirin jostakin muusta syystä, niin saanko rahat takaisin?

- Saat. Jos me peruutamme omalla päätöksellämme jonkin leirijakson (esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän takia), voit valintasi mukaan vaihtaa varaustasi mihin tahansa toiseen leirijaksoon, jolla on vielä vaihdon hetkellä tilaa tai halutessasi saat rahasi takaisin.

Toivottavasti osasimme tarjota vastauksia akuuteimpiin kysymyksiin tässä. Jos haluat kysyä lisää, antaa palautetta tai muusta syystä ottaa yhteyttä, niin löydät kaikki yhteystietomme napsauttamalla tästä.

Tilanne on varsin poikkeuksellinen ja vaikuttaa huomattavasti sekä asiakkaisiin, että meihin Leirikesällä. Pyydämme kärsivällisyyttä ja ymmärrystä tilanteessa, ja kannattaa varautua siihen, että tällä hetkellä asioiden selvittäminen kestää normaalia pidempään.

» PÄIVITYSTÄ tilanteeseen (8.4.) löydät tästä linkistä napsauttamalla.